Thursday 24 March 2016

Legasi Mabuk Kuasa Mahathir (Part 4)

mahathir

Kempen Selamatkan Malaysia dan Deklarasi Rakyat bukan satu permulaan yang baik. Program yang dirancang pada 27 Mac 2016, dianjurkan oleh Zaid Ibrahim akan menjadi tamparan hebat buat Mahathir. Mahathir perlu belajar memahami apa yang dikatakan bila sudah ada lubang, berhenti menggali. Walaubagaimanapun Mahathir terus menggali lubang dengan lebih dalam sehingga beliau tidak akan mampu keluar darinya.

‘Saya tidak fikir Deklarasi Rakyat akan menjatuhkan Najib’
(Free Malaysia Today ) – Deklarasi Rakyat yang mengharapkan penyingkiran Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak akan menghadapi kegagalan , veteran Umno, Sanusi Junid mengakuinya, sambil menambah bahawa rakyat Malaysia hanya boleh berharap kepada Allah untuk membuka hati Perdana Menteri itu supaya beliau meletakkan jawatan atas kerelaan sendiri.
Oleh kerana itu, bekas Menteri Besar Kedah percaya bahawa ia adalah satu kewajipan agama untuk membawa ke arah penyingkiran Najib. Beliau mendakwa bahawa Najib telah menetapkan bar untuk menjadi Perdana Menteri begitu rendah apabila terdapat ‘beratus-ratus’ yang layak untuk mengambil tempatnya .
Apabila ditanya siapa di antara Timbalan Presiden Umno yang digantung, Muhyiddin Yassin, Timbalan Presiden sementara, Ahmad Zahid Hamidi dan Naib Presiden Umno Datuk Seri Hishammuddin Hussein yang layak untuk mengambil tempat Najib, Sanusi sekali lagi berkata bahawa hanya Allah yang dapat membuat keputusan.

Pada tahun 1987, Sanusi Junid adalah sekutu rapat Tun Dr Mahathir Mohamad yang berdiri bersama Perdana Menteri ketika itu, walaupun hampir semua orang dalam Umno telah menentangnya. Malah, Sanusi memberitahu semasa Perhimpunan Umno bahawa beliau satu-satunya yang masih melawat Dr Mahathir di rumah – dan beliau berpaling untuk memandang Perdana Menteri yang mengangguk bersetuju.
Sanusi juga satu-satunya (selain daripada Tun Dr Siti Hasmah Ali) yang meletak jawatan dari Umno pada tahun 2008 apabila Mahathir meletak jawatan sebagai tanda protes kerana persengketaan beliau dengan Perdana Menteri ketika itu Tun Abdullah Ahmad Badawi. Mahathir meletak jawatan daripada Umno untuk memaksa Abdullah meletak jawatan dan mengumumkan bahawa beliau akan menyertai semula Umno hanya apabila Abdullah pergi.
Oleh itu, apabila Sanusi bercakap, anda boleh menganggap bahawa beliau hanya mengulangi pandangan Mahathir. Jika Sanusi mengatakan bahawa Deklarasi Rakyat tidak akan menyebabkan penyingkiran Najib maka anda boleh bertaruh wang anda bahawa ini adalah kata-kata Mahathir.
Mengapa mereka menandatngani Deklarasi Rakyat semasa pelancaran kempen Selamatkan Malaysia pada 4 Mac 2016? Mahathir tertanya-tanya sendiri dan beliau kini sedar bahawa itu adalah satu strategi yang salah dan sekrang beliau berharap beliau tidak pernah melakukannya.
Kita akan bercakap lebih lanjut mengenainya kemudian. Mengapa Mahathir meletak jawatan daripada Umno empat hari sebelum itu iaitu pada 29 Februari 2016.
Semasa Najib menyingkirkan Muhyiddin Yassin sebagai Timbalan Perdana Menteri dan menggantikannya dengan Ahmad Zahid Hamidi tujuh bulan sebelum itu, Mahathir tahu ia adalah ‘game over’. Pada mulanya beliau mahu menggulingkan Najib sebagai Perdana Menteri dan menggantikannya dengan Muhyiddin yang turut dikenali sebagai Goh Chok Tong Malaysia. Namun ia tidak akan berlaku.
Mahathir mahu meniru Lee Kuan Yew dengan mencipta ‘General Lee Hsien Loong’ Malaysia iaitu Mukhriz Mahathir. Tetapi General Lee tercipta jauh lebih awal daripada Mukhriz, jadi bagaimana Mahathir yang pernah membayangkan anaknya boleh sepadan dengan Perdana Menteri Singapura itu, adalah sesuatu yang sukar dibayangkan.
Bagaimanapun, dengan ketiadaan Muhyiddin dan Zahid pula sebagai Timbalan Perdana Menteri yang baru, maka rancangan tersebut seakan berkecai. Oleh itu, Mahathir terpaksa buat pelan baru. ‘Kuda’ Mahathir kini sudah mati, jadi, menyingkirkan Najib hanya akan memberi laluan kepada Zahid untuk mengambil alih. Tidak ada jaminan bahawa Zahid akan menjadikan Mukhriz sebagai Timbalan Perdana Menteri.
Namun Mahathir masih meneruskan rancangan undi tidak percaya di Parlimen pada Oktober 2015 dan secara terbuka mengakui bahawa ia mustahil untuk berjaya. Beliau juga meneruskan dengan rancangan undi tidak percaya di Perhimpunan Umno pada Disember 2015 dan juga secara terbuka mengakui bahawa ia juga tidak akan berjaya.
Jadi, jika Mahathir tahu bahawa percubaan bulan Oktober dan Disember telah ditakdirkan untuk gagal dari awal, dan jika beliau secara terbuka mengakui sedemikian, maka mengapa bersusah payah pula? Mengapa sesuatu yang anda tahu akan gagal dan kemudian mengumumkan bahawa ia akan gagal sebelum anda mencubanya?
Jika anda telah membaca artikel sebelum ini semalam (Mahathir: dibogelkan dan didedahkan) maka anda akan tahu bahawa Mahathir sedang cuba untuk membina sebuah dinasti politik dan apa sahaja yang dilakukannya adalah bertujuan untuk menjadikan anak beliau, Mukhriz sebagai Perdana Menteri pada tahun 2020.
Dan untuk itu berlaku Mukhriz perlu terlebih dahulu menjadi Timbalan Perdana Menteri. Dan ia sepatutnya berlaku pada tahun 2015 supaya ia akan memberi Mukhriz lima tahun untuk menyiapkan diri untuk menjadi Perdana Menteri.
Oleh itu, apakah makna Julai 2015, Oktober 2015 dan Disember 2015? Jika Mahathir tahu bahawa semua percubaannya untuk menggulingkan Najib akan gagal (dan Malaysia Today telah berkata setahun yang lalu bahawa mereka akan gagal), dan jika Mahathir secara terbuka mengakui mereka akan gagal, (beliau berkata demikian walaupun sebelum memulakannya) , jadi untuk apa semua ini?
Sebenarnya, ia adalah sama seperti apa yang beliau lakukan pada tahun 2006-2008. Beliau tahu bahawa beliau tidak akan mampu untuk menggulingkan Abdullah (dan beliau secara terbuka berkata demikian). Tetapi dia masih meneruskannya. Dan kemudian beliau meletakkan jawatan dari Umno dan memastikan bahawa prestasi Umno dan Barisan Nasional teruk pada pilihan raya umum 2008 (sememangnya berlaku).
Kemudian, apabila Umno dan Barisan Nasional panik dan dilihat akan kalah pada pilihan raya umum 2013 jika Abdullah masih kekal, parti telah ‘menasihatkan’ Abdullah letak jawatan dan Cawangan Khas memberitahu Abdullah bahawa jika beliau tidak meletakkan jawatan, bukan sahaja partinya akan hancur, tetapi beliau juga akan berakhir di dalam penjara atas pelbagai kesalahan jenayah.
Umno panik. Barisan Nasional panik. Dan ini menjadikan Abdullah panik juga. Jadi, belilau meletakkan jawatan untuk menyelamatkan Umno dan Barisan Nasional dan juga untuk menyelamatkan dirinya daripada masuk penjara (di mana mungkin anak dan menantunya juga berakhir sekiranya Abdullah masih berdegil).
Jadi, begitulah bagaimana ia berjaya. Dalam tahun 2006-2008 Mahathir memainkan faktor ketakutan dan beliau berjaya. Beliau berjaya menyingkirkan Perdana Menteri dan kemudian kembali ke Umno dengan ‘proksi’ barunya sebagai Perdana Menteri – atau sekurang-kurangnya itulah apa yang beliau fikirkan sehingga beliau mendapat tahu bahawa Najib mengelakkan diri daripada beliau dan enggan melayannya selama enam bulan.
Dan itu adalah permainan yang sama yang sedang dimainkan Mahathir, sepuluh tahun kemudian, iaitu faktor ketakutan.
Apabila Mukhriz telah dibuang sebagai Menteri Besar Kedah pada akhir Januari 2016, permainan menjadi semakin berisiko . Itu adalah sesuatu yang tidak dijangkakan oleh Mahathir dan menjadikannya lebih sukar untuk Mukhriz mengambil alih sebagai Timbalan Perdana Menteri.
Jadi satu-satunya perkara yang tinggal untuk Mahathir adalah, sekali lagi, membangkitkan ketakutan seperti yang dilakukannya sepuluh tahun lalu. Seperti yang Sanusi katakan di atas, “Rakyat Malaysia hanya boleh berharap kepada Allah untuk membuka hati Perdana Menteri itu supaya beliau meletakkan jawatan atas kerelaan sendiri.”
Itulah rancangan permainan yang baru – dengan harapan pintu hati Najib ‘terbuka’ dan beliau akan ‘meletakkan jawatan atas kerelaan sendiri’ (memandangkan untuk menggulingkan beliau, yang telah dirancang untuk bulan Julai 2015, kini bukan lagi persoalan). Apabila ditanya siapa yang akan mengambil alih, Sanusi berkata ‘hanya Allah dapat membuat keputusan’.
Tidakkah ini bunyi seperti tiada pelan perancangan? Mereka menyerahkan kepada Allah untuk menggerakkan hati Najib dan juga menyerahkan kepada Allah untuk menentukan siapa yang akan mengambil alih. Jika begitu, mengapa Mahathir memfailkan saman terhadap Najib? Mengapa tidak sebaliknya pergi ke masjid dan berdoa kepada Tuhan untuk mempercepatkan agar pintu hati Najib tergerak untuk meletak jawatan?
Apabila Mukhriz telah disingkirkan pada Januari tahun ini , keadaan menjadi kritikal dan masa yang terdesak menuntut langkah-langkah terdesak. Tidak seperti pada 2006-2008 apabila Umno dan Cawangan Khas telah menentang Abdullah, kali ini Najib berada pada kedudukan yang kukuh. Oleh itu, jika mereka mahu Najib disingkirkan maka mereka mesti melakukannya dari luar.
Dan untuk mencapainya, pertama sekali Mahathir mesti meletakkan jawatan daripada Umno untuk ‘membuktikan’ bahawa beliau menentang Umno. Jika tidak, Pakatan Harapan tidak akan bekerjasama dengannya. Dan itu adalah apa yang beliau lakukan pada 29 Februari 2016. Dan kerana itu, Pakatan Harapan menerima beliau dengan tangan terbuka sebagai de facto Ketua Pembangkang yang baru (termasuklah Anwar Ibrahim : Baca selanjutanya: Malaysia Today ).
Walau bagaimanapun, empat hari kemudian, pada 4 Mac 2016, Mahathir membuat kesilapan besar apabila beliau menyertai kempen Selamatkan Malaysia (yang dikatakan pembangkang sebagai idea Dr Mahathir) dan menandatangani Deklarasi Rakyat.
Peristiwa 4 Mac itu sepatutnya menjadi usaha terakhir untuk menaikkan faktor ketakutan ke tahap yang baru. Dengan Mahathir kini mengetuai pakatan pembangkang baru yang dikenali sebagai Selamatkan Malaysia dan dengan menandatangani Deklarasi Rakyat, Umno dan Barisan Nasional sepatutnya berada pada hari-hari terakhir mereka sebelum mereka mati selama-lamanya.
Pendek kata, pilihan raya umum akan datang dalam masa dua tahun pada 2018 adalah akan menjadi kesimpulan. Umno dan Barisan Nasional akan hancur dan Pakatan Harapan dengan Mahathir sebagai ketua, akan mengambil alih kerajaan.
Sudah tentu, masih ada peluang untuk menyelamatkan Umno dan Barisan Nasional. Tetapi itu hanya boleh berlaku jika Mahathir meninggalkan kempen Selamatkan Malaysia dan Deklarasi Rakyat dan menyertai kembali Umno. Dan pada mesyuarat Majlis Tertinggi Umno yang akan datang Shahidan Kassim akan memaklumkan kepada Majlis Tertinggi bahawa semuanya akan hilang melainkan Mahathir boleh dipujuk untuk meninggalkan usahanya dan menyertai semula Umno.
Shahidan akan mendapat Majlis Tertinggi untuk bersetuju dengan rundingan dengan Mahathir dan bersetuju dengan permintaan Mahathir supaya beliau akan meninggalkan kempen Selamatkan Malaysia dan Deklarasi Rakyat dan menyertai semula Umno.
Majlis Tertinggi kemudiannya akan diberitahu bahawa Mahathir bersedia untuk berkompromi dan bersetuju di tengah-tengah. Mahathir tidak akan menuntut peletakan jawatan Najib. Beliau akan membenarkan Najib untuk terus menjadi Perdana Menteri. Beliau juga akan menarik balik saman yang difailkan hari ini (yang tidak akan dimenangi beliau). Walau bagaimanapun, sebagai balasan, Mukhriz perlu dilantik menjadi Timbalan Perdana Menteri yang baru.
Demi Umno dan untuk kebaikan parti, Zahid akan diminta untuk memberi laluan kepada Mukhriz. Ia adalah pengorbanan kecil untuk dilakukan oleh Zahid dan tidakkah Zahid akan meletakkan parti melebihi kepentingan peribadi?
Tambahan pula, pada pemilihan parti tahun 2018, Mukhriz perlu diberi peluang untuk memenangi jawatan Timbalan Presiden Umno tanpa bertanding. Mahfuz Omar daripada PAS telah bersetuju untuk melepaskan kerusi Parlimen Pokok Sena, supaya Mukhriz boleh bertanding di kerusi itu dalam pilihan raya kecil (yang mesti dilakukan sebelum 5 Mei 2016). Ia adalah tidak diketahui berapa juta yang diterima Mahfuz akan untuk itu tetapi ia sepatutnya agak besar.
Semua ini sebenarnya satu rancangan yang sangat baik jika bukan disebabkan satu kesilapan. Dan kesilapan itu adalah pelancaran kempen Selamatkan Malaysia dan menandatangani Deklarasi Rakyat pada 4 Mac 2016.
Langkah tersebut sepatutnya menjadi yang terakhir untuk faktor ketakutan yang membolehkan Shahidan membangkitkan perkara ini di dalam Majlis Tertinggi Umno dan membuka pintu untuk rundingan dengan Mahathir. Kemudian, untuk menenangkan Mahathir, Umno akan bersetuju dengan syarat beliau dan Mukhriz akan dijadikan Timbalan Perdana Menteri yang baru dan akan dibenarkan untuk memenangi Timbalan Presiden Umno pada tahun 2018 tanpa bertanding.
Walau bagaimanapun, daripada membuat Umno takut lagi kepadanya, sebaliknya ia membuat Umno sangat marah. Kali ini Mahathir telah melangkah setapak terlalu jauh. Drama 4 Mac 2016 itu adalah satu kegagalan teruk yang memakan diri. Daripada membuat Umno menjadi panik, ia sebaliknya menimbulkan kemarahan parti dan kini mereka mahu ketua-ketua semua komplot dihukum.
Oleh itu, tidak akan ada perjanjian dengan Mahathir. Beliau boleh cuba untuk melakukan apa sahaja yang mereka mahu. Dan itu adalah sebab bagi saman sivil hari ini terhadap Najib. Seperti yang dikatakan Sanusi, Deklarasi Rakyat tidak akan membuat Najib meletakkan jawatan. Hanya Tuhan yang dapat membuat Najib meletakkan jawatan, kata Sanusi.
Dan ia kelihatan seperti Tuhan bersama Najib selepas semua yang berlaku. Daripada membuka hati Najib untuk membuat beliau meletakkan jawatan, sebaliknya Allah telah menutup hati Mahathir dan menjadikan beliau melakukan perkara yang bodoh pada 4 Mac 2016. Dan perkara bodoh itu telah memihak kepada Najib.
Kempen Selamatkan Malaysia dan Deklarasi Rakyat bukan satu permulaan yang baik. Program yang dirancang pada 27 Mac 2016, dianjurkan oleh Zaid Ibrahim akan menjadi tamparan hebat buat Mahathir. Mahathir perlu belajar memahami apa yang dikatakan bila sudah ada lubang, berhenti menggali. Walaubagaimanapun Mahathir terus menggali lubang dengan lebih dalam sehingga beliau tidak akan mampu keluar darinya.
Penyingkiran Mukhriz sebagai Menteri Besar sebenarnya satu langkah yang sangat baik. Sejak itu Mahathir telah membuat kesilapan demi kesilapan. Mungkin penyingkiran Mukhriz benar-benar mengejutkan Mahathir kerana beliau tidak menjangkakannya. Dan apabila Mahathir “overkill”, beliau sepatutnya “membunuh” Najib, tetapi sebaliknya beliau membunuh dirinya sendiri.
Pada atau sebelum Jun, ini semua akan berakhir. Muhyiddin dan Mukhriz akan keluar dari parti. Kempen Selamatkan Malaysia dan Deklarasi Rakyat akan mati dan terkubur. Mahathir akan menjadi bukan entiti. Dan saya mungkin akan membawa isteri saya, Marina, ke Paris untuk ulang tahun perkahwinan ke-43 kami kerana saya tidak lagi mempunyai apa-apa kerja yang perlu dilakukan.